Har du tenkt på alt som kan gå galt? (1 av 2)

Bank i bordet, sier du kanskje. Det vil helst gå godt. Stort sett går det godt! Heldigvis. Vi deler noen av våre erfaringer, fra da det ikke var plankekjøring.

Bilen
Så dumt det enn kan høres ut, instruksjonsboken er viktig. Det samme er noen av bruksanvisningene til kjøleskap, aircondition, Trumaen og så videre. Det kan hende du får en feil du kan fikse selv. Sannsynligheten er liten, men har du bruksanvisningen, finner du i alle fall nærmeste plass som kan fikse for deg. En romjul for noen år siden var vi på vei til Bremen, og varmeanlegget røyk. Det snødde og snødde, og var så definitivt ikke langturvær. Vi fant rett sted i Danmark for å få dette fiksa, men det var stengt og mørkt.  Løsningen ble Camping am Stadtwaldsee, Bremen, for oppvask og dusjing, og et nyinnkjøpt varmeapparat fra MediaMarkt.

Mer under bildet.

02012009666-785796

Garantibeviset MÅ du ha med. Vanligvis har våre besøk hos Fiat rundt i Europa vært vellykka, vi har fått hjelp til lyspæreskifting og oljefiltre i Ålborg, uten problemer. På en av våre første turer fant vi ut at aircondition i bildelen ikke virket. I Merano gikk vi på verkstedet, og en flirende bilfikser fortalte oss at aircondition ikke var montert, ved en feil. De fikset da vi viste garantibeviset, på dagen omtrent, og vi fikk veldig god service.

Forsikringer
Jeg har av og til lurt på hvor mye det er mulig å betale i bilforsikring. Det er mye. Antakeligvis veldig mye. Uten at du er garantert å få hjelp. Erfaringer har lært oss at ALLE samtaler med forsikringsselskap ved melding av skade eller andre problemer skal tas opp. Vi hadde ved et tilfelle et motorhavari, det vil si, ingen visste egentlig at det var en reparasjon (lekk oljefilter) som ville ta halvannen time og koste 82 Euro. Vi ble avvist ved det lokale Fiat verkstedet, de hadde ikke tid. En runddans mellom veihjelp, forsikringsselskap, SOS International, tolk, verksteder og andre aktører førte til at vi ventet i ei uke på reparasjonen. Det medførte nye ferjebilletter, tapt arbeidsfortjeneste (vi måtte ta fri), utgifter til hotell og så videre.

Mer under bildet.

Ut på tur...
Det var en relativt sær følelse å følge etter hjemmet vårt i leiebil. Gjør det helst ikke igjen!

Ingenting av dette var vi forsikret mot, fordi en «vanlig» bobilforsikring (bilforsikring) gjelder ikke havari, men skade. Så hadde vi bulket samtidig som oljen lakk, (og der var en årsakssammenheng) hadde det vært greit. At forsikringsselskapet på telefon anbefalte oss leiebil og hotell, ble i ettertid brukt «mot» dem, i og med at de da tilsynelatende innrømmet ansvar. Vi fikk erstatning på over 15000, og reparasjonen kostet altså bare 800. Samtidig fikk vi ingenting ut av reiseforsikringen, siden det var bilen som var havarert.

SOS International fortjener egentlig et eget blogginnlegg.

Det går å tegne en ekstra havariforsikring i noen selskaper, men vanligvis bare inntil bilen er fem år. Etter det er det antakeligvis ikke lønnsomt for forikringsselskapene…

Husk at du må kunne dokumentere
Husk uansett tilgang til forsikringsbevisene dine! Bil-, verdigjenstand- og reiseforsikring.

Kommer du i en situasjon der du må snakke med forsikringsselskapet, er det viktig å huske at det kan hende du må dokumentere hva som blir sagt. Ta opp, bruk en telefonen til snakk på høyttaler, og en på opptak. Dette er fullt lovlig, uten at du trenger å gi beskjed om det, men det er ikke greit å legge samtaler på nett etterpå.
Har du mulighet til å ha kommunikasjonen på e-post, er det nok det beste. Et annet tips er å prøve å holde seg rolig. Når du har trøbbel, er det lett å heve stemmen, det er lett å tenke at du blir misforstått, at de ikke forstår deg, eller bryr seg. Ingenting blir bedre om du er sint. Det gir ingen løsninger. Skriv gjerne ned spørsmål på forhånd.

Veihjelp
Vi har NAF-medlemskap, nytt av året og derfor ikke testet, og Falck medlemskap. Du tenker kanskje at det ikke burde være nødvendig. Jeg vet ikke om det er det. Jeg vet bare at når jeg trenger det, og den ene leverer der den andre ikke leverer, så er det verdt det.

Jeg husker jeg leste en gang om et par med bobil som punkterte i Spania. De ble stående i tre dager. Problem 1 var at de ikke hadde med seg reservehjul. 2; de hadde ikke redskap til å skifte dekk, som jekk. 3; når assistanse kom, hadde heller ikke de rett jekk og hjul, og løsningen kom først da tauebil nummer to kom, som var stor nok til 3,5 tonn. Det hele tok tre dager.

Vi tenkte mye på denne hendelsen da vi sto fast med vårt antatte havari. Første gang vi ringte til Falck, sa de at de skulle ordne dette. Da vi ringte tilbake dagen etter, lo de, og sa «næmmen står dere der enda?». Vi syntes ikke det var så skrekkelig morsomt.

Derfor tenker vi nok at ALT vi kan gjøre for å ikke havne i trøbbel, skal være gjort.

20140727-214224-78144488.jpg
Dette har vært redning mange ganger! Vår forrige bil var usannsynlig tung på drivhjulene, og noen ganger var søla så guffen at vi sto fast!

I morgen kommer del to av «Har du tenkt på alt som kan gå galt?». Det handler om hva som skjer om du blir syk på tur, eller mister ting du faktisk ikke kan være uten.

 

Meninger?

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s