Hjelp å få i sosiale medier?

Hvis grillen din ryker i Italia, og du lurer på hvor du får tak i en ny; er det da du vil høre at du er en dårlig kokk? Bobilen du skulle leie på søndag, krasja på fredag, og du lurer på om andre kan bidra med leiebobil; er det da folk bør minne deg på at det er bedre å eie selv?
Begge disse eksemplene er fra facebook. Jeg fant pliktskyldig flere adresser til han som skulle ha grill, jeg er jo en snill person som vil at det skal gå bra for folk. Den andre svarte jeg ikke på. Fordi jeg hadde ingenting å komme med.

Jeg lagde denne saken i fjor, og ser at det er minst like aktuelt nå. Jeg skulle ønsket at de gruppene og sidene som driver med «humor», var merket med dette. Da kunne brukerne vite at her er det viktigst å prøve å være rappkjefta og morsom, gjerne på andres bekostning, og heller gå en annen plass for å få hjelp eller svar på spørsmål.

Mer under bildet

Bobilverden
Bobilverden er en seriøs side på facebook. Her får du svar!

Sosiale medier er underholdning i hovedsak. Men det kan godt være nyttig også. Nå er det definitivt billigere og helt ok å surfe på telefonen uten wifi. Det gir oss sjanse til å finne ut av masse saker selv på nett. Noen ganger har frustrasjonenvært stor, det kan være fordi noe har vært galt med bilen, eller vi har lett etter et sted å overnatte i Tyskland,  og så spurt på face om noen har tips. Så ser du at noen har svart, blir litt happy igjen, bare for å finne ut at noen syns de hadde en flott ferie i Østerrike og fant verdens beste campingplass. Det hjalp ikke.

Det er selvfølgelig forskjell på poster i sosiale medier. Det meste er useriøst eller bare for å dele, men spesielt på sommeren dukker det opp en del poster av typen «Hva er feil med denne kjøleskapet?» «Hvor finner jeg nærmeste campingutstyrsbutikk?» eller «Kan noen hjelpe til med å oversette fra spansk?». Da kan du regne med at det er et reelt behov for den som stiller spørsmålet.

Jeg har meldt meg ut av noen bobilgrupper og -sider, der det ikke handlet om bobil eller bobilrelaterte saker, innholdet gikk for det meste ut på at noen hadde det morsomt. Mest med seg sjøl. Da forsvinner poenget.

Så dette er en oppfordring fra meg, nå noen dager før vi reiser. Kommer det et seriøst spørsmål i sosiale medier fra noen som trenger hjelp med bilen, ulykke, sykdom, språk eller ikke finner veien; hjelp dem videre så godt du kan. Hvis du ikke kan hjelpe, så la være å kommentere.

Meninger?

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s